Mamy przyjemność zaprosić Państwa do wyjątkowego miejsca w sercu Polskich Tatr, skąd podziwiać można przepiękną panoramę Zakopanego oraz Tatr. Oferujemy wypoczynek dla Gości poszukujących ciszy i pobytu w komfortowych warunkach. Nasz dom to idealne miejsce do wypoczynku, podczas którego oderwiecie się Państwo od codziennych trosk i skutecznie zregenerujecie swoje siły. Oddajemy Państwu do dyspozycji pokoje 1-2-3-4-5 osobowe z łazienkami i TV, wykonane w góralskim stylu. Większość pokoi posiada balkon. Oferujemy również 3 apartamenty z aneksami kuchennymi.
Wnętrza pokoi są jasne, przestronne, utrzymane w regionalnej stylistyce, w których skutecznie można zregenerować siły na kolejny dzień.. Posiadamy duże pomieszczenie świetlicowe wykonane w regionalnej stylistyce. Na terenie naszego obiektu znajduje się grill, plac zabaw dla dzieci, bawialnia, bezpłatny dostęp do Internetu oraz bezpłatny parking.Nasza oferta skierowana jest do klientów indywidualnych oraz grup zorganizowanych-również sportowych. Dla grup sportowych istnieje możliwość wynajęcia Sali gimnastycznej i obiektów sportowych w szkole w Zębie, po wcześniejszym uzgodnieniu z dyrekcją szkoły.
Istnieje możliwość przyjazdu z małymi zwierzętami domowymi. Gości pragnących wypoczywać ze swoimi pupilami prosimy o wcześniejsze uzgodnienie szczegółów.
W pokojach i ogólnodostępnych częściach pensjonatu obowiązuje zakaz palenia papierosów.
Wszystkim naszym gościom zapewniamy przyjazną, rodzinną atmosferę.
PROCEDURY OCHRONY DZIECI W
DOM GÓRALSKI U HALINKI
ZĄB UL.SZLAK PAPIESKI 150
Preambuła
Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw
człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności
prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, DOM GÓRALSKI U HALINKI
ZĄB UL.SZLAK PAPIESKI 150 przyjmuje niniejszy dokument jako wzór zasad i procedur w przypadku
podejrzenia, że dziecku, które przebywa w obiekcie DOM GÓRALSKI U HALINKI, dzieje się krzywda
oraz zapobiegania takim zagrożeniom.
Politykę ochrony dzieci w naszym obiekcie DOM GÓRALSKI U HALINKI będziemy realizować poprzez
niniejsze zasady.
PROCEDURY OCHRONY DZIECI
DOM GÓRALSKI U HALINKI
1. DOM GÓRALSKI U HALINKI prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym
poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
2. DOM GÓRALSKI U HALINKI uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie
odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
3. DOM GÓRALSKI U HALINKI w szczególności podkreśla istotność prawnego i
społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku
podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić swój
personel w tym zakresie.
4. DOM GÓRALSKI U HALINKI zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności
wskazujących, że dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w
zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
5. Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja dziecka
przebywającego w obiekcie i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą
przebywa w obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do
przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje
się w obiekcie.
PROCEDURA W PRZYPADKU PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA
1. Zawsze, kiedy jest to możliwe, należy dokonywać identyfikacji dziecka i jego/jej relacji
z osobą dorosłą, z którą przebywa w obiekcie.
2. W sytuacjach nietypowych i/lub podejrzanych, wskazujących na możliwe ryzyko
krzywdzenia dziecka, identyfikacja jest obowiązkowo przeprowadzana przez
pracownika lub właściciela obiektu.
Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia znajdują się w Załączniku nr 1.
3. Aby dokonać identyfikacji dziecka i jego/jej relacji w stosunku do osoby, z którą
przebywa w obiekcie, należy:
a. Zapytać o tożsamość dziecka oraz o relację dziecka w stosunku do osoby, z
którą przybyło do obiektu lub w nim przebywa1. W tym celu można poprosić o
dokument tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba
dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem w obiekcie.
W przypadku braku dokumentu tożsamości można poprosić o podanie danych
dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL)
b. W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i
osoby dorosłej należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz dziecko.
Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i dzieckiem znajduje się w
Załączniku nr 2.
c. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka,
należy zapytać, czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na
wspólny wyjazd osoby dorosłej z dzieckiem (np. pisemne oświadczenie)
d. Jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić
o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić
przebywanie dziecka w obiekcie z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą
rodziców/opiekunów prawnych.
4. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu dziecka i/lub
wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu dzieciom
korzystającym z DOMU GÓRALSKIEGO U HALINKI bezpieczeństwa i została
opracowana w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi działającymi w tym
przedmiocie.
5. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony
na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że
procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
6. W przypadku gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec
dorosłego i jego intencji skrzywdzenia dziecka, należy dyskretnie powiadomić
właściciela obiektu.
7. Od momentu kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości, zarówno dziecko, jak i osoba
dorosła powinni być pod stałą obserwacją personelu i nie zostawać sami.
8. Właściciel obiektu, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o
zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną
osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
9. W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu
przestępstwa na szkodę dziecka, właściciel obiektu zawiadamia o tym fakcie policję.
Dalej stosuje się procedurę w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie
dziecka.
10. W przypadku gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy
DOMU GÓRALSKIEGO U HALINKI, powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić
właściciela obiektu, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
11. W zależności od sytuacji i miejsca właściciel obiektu weryfikuje, na ile podejrzenie
krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki
prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu
interwencji i zawiadamia policję.
PROCEDURA W PRZYPADKU OKOLICZNOŚCI WSKAZUJĄCYCH NA SKRZYWDZENIE DZIECKA
1. Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w obiekcie jest
krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112
i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności,
telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia.
Jeśli zawiadamiającym jest pracownik, jednocześnie o zdarzeniu informuje właściciela
obiektu.
2. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
a. dziecko ujawniło pracownikowi lub właścicielowi obiektu fakt krzywdzenia,
b. pracownik lub właściciel zaobserwował krzywdzenie,
c. dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a
zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w
zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na
krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w
pokoju osoby dorosłej.
3. W tej sytuacji należy uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie
dziecka oddalenie się z obiektu.
4. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania4 osoby
podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji należy trzymać tę osobę
pod nadzorem pracowników w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych
gości.
5. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko powinno
przebywać pod opieką pracownika lub właściciela obiektu do czasu przyjazdu policji.
6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa
powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina,
naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz
jadło/piło do czasu przyjazdu policji.
7. Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć istotne dowody (np.
dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem
poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
8. Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie
przeznaczonym do tego celu.
SŁOWNICZEK:
Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć:
1. Dziecko to każda osoba poniżej 18 roku życia.
2. Obca osoba dorosła to każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla
dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.
3. Krzywdzenie dziecka oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa.
4. Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie
przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo
przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np.
Wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego5). Z uwagi na specyfikę
Art. 243. Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375).
§ 1. Każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub w pościgu podjętym bezpośrednio po
popełnieniu przestępstwa, jeżeli zachodzi obawa ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości.
Użyte w § 1 określenie „na gorącym uczynku” oznacza ujęcie sprawcy w toku realizacji którejkolwiek z form
stadialnych przestępstwa (ale nie wykroczenia), tj. w fazie karalnego przygotowania, usiłowania lub dokonania.
W praktyce najczęściej będzie to usiłowanie, jako że zatrzymanie z reguły udaremnia dokonanie czynu
zabronionego. Do podjęcia czynności zatrzymania wystarczy dostrzeżenie samej tylko strony przedmiotowej
przestępstwa. K. Dudka [w:] M. Janicz, C. Kulesza, J. Matras, H. Paluszkiewicz, B. Skowron, K. Dudka, Kodeks
postępowania karnego. Komentarz, wyd. II, Warszawa 2020, art. 243.
§ 2. Osobę ujętą należy niezwłocznie oddać w ręce policji.
Wyjaśnienie: Obiekt nie ma możliwości weryfikacji swojego podejrzenia na podstawie faktów czy dowodów, od
tego jest organ procesowy. W ust. 2, kiedy zachodzi uzasadnione podejrzenie, do zatrzymania obywatelskiego
nie jest konieczne wystąpienie dokonania czynu zabronionego (zatem „najścia” dorosłego w trakcie obcowania z
dzieckiem), do zatrzymania wystarczające są formy stadialne czynu, zatem przygotowanie, usiłowanie, czy
dokonanie. Zatrzymanie w momencie usiłowania (a zatem bezpośredniego zmierzania do dokonania czynu) jest
jego zapobieżeniem. Usiłowaniem będzie już wynajęcie pokoju z dzieckiem.
5 Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.)
obiektów turystycznych, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia,
przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa
przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197
kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198
kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk),
seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming
(uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość - art.
200a kk).
5. Pracownikiem zatrudnionym do pracy z dziećmi, którego należy sprawdzić w
Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, jest każda osoba przyjęta do
wykonywania tego typu obowiązków, w tym osoba zatrudniona w oparciu o umowę
cywilnoprawną, praktykant, stażysta i wolontariusz, niezależnie od obywatelstwa i
wieku tej osoby
Załącznik nr 1: Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia lub wskazywać na
krzywdzenie dziecka
UWAGA!
Wystąpienie niektórych wskaźników nie oznacza automatycznie, że dochodzi do wykorzystywania
małoletniego. Ważne jest, żeby zachować czujność i zwracać uwagę na sytuacje, które mogą wzbudzić
niepokój. Sytuacją niepokojącą będzie również taka, w której relacja osoby dorosłej i dziecka nie wydaje się
swobodna i opiekuńcza.
WŁAŚCICIEL/PRACOWNIK OBIEKTU
Gość nie chce podać swoich danych osobowych ani
danych dziecka.
Gość zabiera dziecko bezpośrednio do pokoju, sprawia
wrażenie jakby nie chciał, żeby dziecko nawiązało
kontakt z osobą pracującą w recepcji.
Gość oświadcza, że nie ma dokumentów swoich i/lub
dziecka; nie chce udzielić wyjaśnień.
Gość, który melduje się z dzieckiem, zaprasza inne
osoby, które nie są gośćmi obiektu (osoby takie mogą
pojawiać się na krótki czas).
Gość płaci gotówką. Płaci codziennie (nie wie, na ile się
zatrzyma) albo prosi kogoś innego, żeby opłacił nocleg.
Gość wynajmuje pokój na godziny albo nie na cały
dzień; lub wynajmuje pokój na bardzo długi okres.
Gość przywozi ze sobą gadżety czy przedmioty, które
mogą być przekazywane dzieciom jako prezenty.
Gość, który przyjeżdża z dzieckiem, nie ma bagażu albo
przyjeżdża z bardzo małym bagażem (podręczna
torba/aktówka).
Gość pojawia się w obiekcie z dzieckiem, z którym
wcześniej nie meldował się w recepcji.
Gość zachowuje się wobec dziecka w sposób
nacechowany seksualnie, a relacja między osobą
dorosłą a dzieckiem nie wydaje się naturalna i
opiekuńcza.
Gość z dzieckiem wynajmuje pokój, w którym jest
mniej łóżek niż meldowanych osób – np. łóżko
małżeńskie.
Dziecko jest ubrane w sposób nieodpowiedni do
pogody albo nieadekwatny względem osoby dorosłej, z
którą przyjechało do obiektu.
Podczas rejestracji dziecko wydaje się niespokojne,
zestresowane czy zmuszone do przebywania w
obiekcie z osobą dorosłą.
Dzieci sprzedające drobne przedmioty albo żebrzące
pod obiektem.
Dziecko przychodzi do obiektu późno w nocy lub w
czasie, kiedy powinno być w szkole.
Dziecko nie wie, gdzie jest albo pytane o cel podróży
podaje niespójne odpowiedzi.
JADALNIA
Gość przychodzi do jadalni z dzieckiem, z którym nie
był zameldowany w obiekcie.
Osoby z zewnątrz, niezameldowane w obiekcie, zdają
się szukać klientów i coś im oferować (możliwe, że
będą chciały pośredniczyć w przekazaniu kontaktów do
dzieci).
Gość dopytuje się o usługi seksualne dla dorosłych, w
tym z młodymi osobami (np. zasłyszana rozmowa).
Nastolatki czekają przy stole na osobę dorosłą, która je
odbiera i nie wydaje się ich rodzicem czy opiekunem
(możliwe, że jest to klient, sutener albo handlarz
ludźmi).
Dzieci, które wydają się być bez opieki, proszą o
jedzenie, napoje czy pieniądze.
Wymiana gotówki pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem
(wymiana może budzić podejrzenie przekazywania
wynagrodzenia za usługi).
Dzieci wydają się niespokojne, zdenerwowane i unikają
kontaktu wzrokowego.
Podczas pobytu osoba dorosła i dziecko nie przychodzą
do sali na śniadanie.
Osoba dorosła zachowuje się w sposób nacechowany
seksualnie wobec dziecka – nie jest to naturalna i
opiekuńcza relacja.
Dorosły podaje dziecku alkohol.
Załącznik nr 2: Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z dzieckiem podczas
identyfikacji
Podczas rozmowy z osobą dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmym
i cierpliwym.
Na początku rozmowy warto poinformować osobę dorosłą, że w DOMU GÓRALSKIM U
HALINKI obowiązują procedury ochrony dzieci i w związku z tym pracownik lub właściciel
obiektu może zadać dodatkowe pytania w celu weryfikacji danych dziecka lub relacji łączącej
go z dorosłym.
Mogą zaistnieć sytuacje, w których osoba dorosła będzie czuła się niekomfortowo, wyrazi
swój sprzeciw albo niezadowolenie.
NIE MUSI to oznaczać, że jest ona potencjalnym przestępcą.
Przykład rozmowy z klientem:
«W naszym obiekcie obowiązują procedury ochrony dzieci, w związku z tym, w momencie
przybycia do obiektu prosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości wszystkich osób
będących gośćmi. Czy dziecko ma przy sobie dokument tożsamości?» (legitymacja, paszport,
inne).
Jeżeli dziecko nie posiada dokumentu lub po jego sprawdzeniu, nie ma pewności, że osoba
dorosła jest prawnym opiekunem dziecka, możemy zadać poniższe pytania, które pomogą
określić sytuację:
Jak nazywa się dziecko, ile ma lat?
Czy jest Pan/Pani prawym opiekunem dziecka? lub Czy dziecko jest z Panem/ Panią
spokrewnione? Czy ma Pan/Pani dokument uprawniający do sprawowania opieki nad
dzieckiem?
Czy ma Pan/Pani zaświadczenie od opiekunów dziecka, że przebywa ono pod
Pana/Pani opieką?
Czy ma Pan/Pani telefon do opiekunów dziecka, żebyśmy mogli to potwierdzić?
W jakim celu podróżuje Pan/Pani z dzieckiem?
Przykładowa rozmowa z dzieckiem:
Jak się nazywasz, ile masz lat? Gdzie mieszkasz?
Kim jest osoba, z którą przyszedłeś/przebywasz/podróżujesz?
Czy znacie się dobrze z tym Panem/Panią?
Gdzie są twoi rodzice? Chcielibyśmy się z nimi skontaktować - czy masz do nich
numer telefonu?
Jeżeli dorosły odpowiada za dziecko, informujemy, że chcemy porozmawiać z dzieckiem.
Jeżeli dorosły utrudnia kontakt z dzieckiem, możemy podkreślić, że w sytuacji, kiedy
niemożliwe jest ustalenie tożsamości dziecka, będziemy musieli zawiadomić policję.
1. Wdrożenie niniejszych Standardów następuje poprzez zapoznanie wszystkich
pracowników z treścią niniejszych Standardów.
Odpowiedzialnym za wykonanie w/w obowiązku jest Właściciel Domu Góralskiego u
Halinki lub osoba przez niego wskazana.
2. Każdy nowy pracownik przed rozpoczęciem czynności służbowych powinien zostać
poinformowany o niniejszych Standardach oraz ma obowiązek zapoznania się z nimi.
Klauzula informacyjna
I. Administrator danych osobowych
Administratorem danych osobowych jest właściciel DOMU GÓRALSKIEGO U HALINKI
Ząb, ul. Szlak Papieski 150
II. Cel oraz podstawa prawna przetwarzana
Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w celu:
- realizacji procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, wprowadzonej na podstawie art.
22c ust. 3 pkt 2. Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym i ochronie małoletnich (art. 6 ust. 1. lit c RODO)
III. Kategorie danych, które przetwarzamy:
Przetwarzamy następujące dane osobowe: Pana/Pani imię i nazwisko, imiona i nazwiska dzieci,
charakter relacji łączącej Pana/Panią z towarzyszącymi dziećmi.
IV. Odbiorcy danych
Dane nie będą przekazywane podmiotom trzecim, z wyjątkiem organów uprawnionych do
podejmowania interwencji związanych z ochroną małoletnich.
V. Prawa osób, których dane dotyczą
Przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do danych oraz prawo żądania ich sprostowania, (gdy są
niezgodne ze stanem faktycznym), usunięcia, ograniczenia przetwarzania (w przypadkach
przewidzianych obowiązującymi przepisami prawa).
W zakresie, w jakim podstawą przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest zgoda, ma
Pan/Pani prawo wycofania zgody. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem
przetwarzania do czasu wycofania zgody.
VI. Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes
Urzędu Ochrony danych Osobowych (00-193 Warszawa, ul. Stawki 2, e-mail:kancelaria@uodo.gov.pl)
VII. Przekazywanie danych do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych
Dane nie będą przekazywane poza EOG.
Postanowienia końcowe
1. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów w celu zapewnienia ich
dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami oraz
odbędzie się szkolenie pracowników.
2. Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.pokojezab.pl, a także są
dostępne do wglądu na terenie obiektu.
3. Polityka wchodzi w życie z dniem 15 lutego 2024 roku.